Content Marketing

Forslag til et nyt/eller forbedring til eksisterende content til Real Coffee: www.realcoffee.dk

Med udgangspunkt i hvad de skal gøre bedre på de danske kanaler de opererer på. (Instagram, Facebook, egen hjemmeside mv.)

OBS: denne opgave er lavet i undervisningssammenhæng.

Det udvalgte content forslag:

Mere/bedre interaktion med brugerne (Kan du bedst lide din kaffe sort eller er du en lattedrikker? Like ved sort kaffe, hjerte ved kaffelatte)

Med udgangspunkt i virksomhedens Facebook side, hvor de i forvejen prøver kræfter med at interagerer med brugerne ved at stille spørgsmål i deres opslag.
Fx.

Real Coffe facebook opslag lyserød baggrund og væltet kasse med kaffekapsler der falder ud

Alligevel kræver de ikke at brugerne tager stilling til noget, og spørgsmålet bliver hurtigt væk i teksten. Derfor foreslår vi, at virksomheden skal prøve at gøre deres spørgsmål mere tydelige på deres opslag, ved eksempelvis at bede folk om at smide et like, hvis de er mest til kaffe Latte og et hjerte, hvis de er mest til sort kaffe. (se udført eksempel i spørgsmål 5)

Hvem er målgruppen for contentet:

  • Voksne kaffedrikkere – der kan identificere sig med RealCoffees ambassadør, Jesper Vollmer.
  • Kvalitets bevidste men som samtidig går op i pris (RealCoffee er billigere end Nespresso).
  • Folk i storbyer går mest op i økologi, hvilket RealCoffee brander sig meget på, så folk i storbyer er også en del af målgruppen[1].
  • 86% af alle mænd drikker kaffe og 76% af alle kvinder drikker kaffe.
  • De 28-45 årige drikker mest kaffe demografisk.
  • De 45-65 årige, med grundskole som eneste uddannelse nyder mest kaffe.
  • 11% foretrækker deres kaffe gennem kapsler.

“Den typiske forbruger af espressobaseret kaffe i Danmark bor i eller tæt på en større by, har en videregående uddannelse, er mellem 18-49 år og er både kvinder og mænd.”

Filterkaffedrikkerne er typisk over 50 år, bor i mindre byer og har en erhvervsuddannelse. Det er den helt korte karakteristik af kaffedrikkerne i Danmark anno 2016.” [2]

Kort beskrivelse af målgruppen (persona):

Lars Jacobsen er en mand på 36 år. Han bor i Valby sammen med hans kone Heidi og deres 2 børn lily-marie (5 år) og karl-martin (9 år) samt deres labrador-hund Max. Han elsker at bruge tid med sin familie, og 2 gange om ugen mødes han med vennerne på deres racercykler i stramt lycratøj på strandvejen. Hvad han virkelig elsker ved cykelturene er bager-stoppet, hvor han altid skal have en god Espresso, fordi han har læst bogen: “Sort Kaffe og Hvide Sokker”.

Lars er uddannet Key Account Manager på CBS med baggrund fra Handelsøkonomen, og arbejder i dag som Key Account Manager hos Philips i København.En typisk hverdag starter med en kop kaffe, inden han cykler mod arbejdet i København på sin el-Christianiacykel iført sit jakkesæt og multifarvede sokker. På vejen afleverer han børnene i skole, og han laver straks en kop kaffe når han træder ind ad døren på arbejdet. Hans arbejdsopgaver består typisk af administration af virksomheden nøglekunder og for at opnå sine salgsmål udarbejder han individuelle strategier for disse kunder. Med disse kunder står han overordnet for opretholdelse og videreudvikling af forholdene til disse kunder.
Lars benytter sig af medierne Facebook og Instagram, hvor størstedel af tiden bliver brugt på at skabe kontakt mellem både gamle venner, samt professionelt til virksomheder. Tiden bliver samtidigt også brugt til at “surfe” rundt mellem interessante sider, når Lars skal have en pause fra dagligdagen, hvor det alt sammen sker på hans mobil, da i dagligdagen sidder han ved computeren.

Lars er en mand der er med på de nye tendenser, og gerne vil prøve at følge med. Derfor foretrækker han at foretage sine køb online gennem forskellige webshops, da hans dagligdag også er fyldt op med kone og børn, spare det ham tid.

Med udgangspunkt i s. 33-39 i Help Marketing Bogen er nedenstående punkter besvaret:

a) Udvælg emne og konkret omdrejningspunkt:

Forslag til emne: Interagere mere med nuværende kunder, og derigennem indirekte sælge mere til nuværende kunder.

b) Spørg dig selv og andre om, hvad der mangler på virksomhedens owned media:

På virksomhedens owned media mangler der, at forbrugerne tages med bag om virksomheden. Herunder bør virksomheden inddrage deres medarbejdere, så forbrugerne føler sig velkommen og får en bedre forståelse af virksomheden. 
Derudover mangler virksomheden også at lægge op til, at deres brugere skal interagere med virksomheden på deres forskellige platforme.

Ydermere mangler virksomheden at uddanne deres forbrugere på en mere underholdende måde, herunder i form af video, som er det nye sort. På nuværende tidspunkt laver virksomheden nogle rigtig gode billeder af deres produkter, men virksomheden bør med eksperter eller på anden måde uddanne forbrugerne yderligere om deres produkter på video.
De har også et par videoer med den kendte kok “Jesper Vollmer”, som fortæller lidt om deres kaffekapsler og smage, samt i hvilke situationer han kan lide at drikke hvilke kaffekapsler. Det fungere rigtig godt, da folk anser ham for en mand der har styr på kvalitet inden for råvarer, og derfor bør virksomheden fortsætte med at bruge Jesper Vollmer som ambassadør og i bredere udstrækning få flere troværdige ambassadører ligesom ham. Det fungerer både som education video, men også som en anmeldelse af de forskellige kaffekapsler.

Sidst men ikke mindst mangler virksomheden at optimere deres hjemmeside i form af en rød tråd fx mellem forside og “om Real Coffee”. Hvor der på nuværende tidspunkt ikke er den store sammenhæng.

c) Hvad er det overordnede mål (hvad ønsker jeg at opnå?) med det nye content?

Målet for det nye content er at få folk til at interagere, og føle en form for fællesskab. Hvis du reagere på opslaget er du en del af den målgruppe som vi tidligere har beskrevet. Det danske ord “hygge” er en stor del af den nye “kaffe-trend” vi har skabt i det danske samfund. Den nye “trend” betyder fællesskab, hygge, samvær og i en vis forstand også selvforkælelse som, hvilket er det som forbrugerne deler/har tilfælles på div. Sociale platforme.


Flere forslag til nyt content:

  • Medarbejdere (man kommer ikke rigtig med ind på den anden side på nuværende tidspunkt)
  • Education videoer (eksperter)
  • Flere ambassadører som Jesper Vollmer

Visuelt eksempel på det nye anbefalede content:

HVILKEN KAFFEDRIKKER ER DU?

Hos Real Coffee er vi mange ansatte med hver sin kaffesmag. Nogle er til en god cremet Latte Macchiato eller en udsøgt Americano, mens andre er til en lækker mørk Espresso med høj kaffestyrke.

Nu er vi blevet nysgerrige på, hvilken type kaffe der er mest populær blandt vores kunder!

Latte eller Espresso?

Giv os dit svar og tag din kaffe-makker!

fiktivt facebook opslag. to forskellige kaffer et med like knap og et med hjerte knap
Lixtal på det udarbejde content:

Vi snakker om en kort facebook tekst, som ligger på 31 i lix tal, og derfor let tekst for alle læsere.

Hvis du vil tjekke lixtal på dit eget content, har jeg linket til det HER.


Se også opgaven om “Inbound Marketing“, som content marketing er underliggende til.


[1] https://www.madometer.dk/ecomap

[2]https://www.mynewsdesk.com/dk/nespresso/pressreleases/kaffevaner-2016-faerre-danskere-drikker-filterkaffe-1508279