Forberedelse til podcast

Denne opgave er med udgangspunkt i den digitale markedsføringsudvikling. Herunder er udvalgt et af emneområderne i opgaveporteføljen, hvoraf trends her inden for vil udgøre handlingen.

Se hele opgaveporteføljen.

Udvalgt emneområde:

“Digital jura”

Undersøgte trends indenfor emnet:

  • Influencer marketing er ikke længere et hobbyprojekt, men big business. 
  • Virtuelle influencere havde 83% år til år vækst (2019)
  • Kæmpe bøder blev uddelt til influencere for skjult reklame (2019)
  • Virksomhederne har også et ansvar!
Kilder til de fundne trends:

Indholdet i min podcast: “Digital jura”

Herunder er podcasten forberedt i et skema efter strukturen vist herunder:

Kilde: Nochmal

– Krav: 5 minutters varighed.
– In mind: målgruppen i tankerne, herunder hvordan jeg skal tale til dem.

 IndholdTidSpeaker
Lokke
/teaser  
Vidste du, at du som virksomhed også har et ansvar for at den influencer du bruger i din markedsføring overholder markedsføringsloven?
Lyt med her og få svar på hvorfor.
 
00:10NF
Intro-lyd  https://www.pacdv.com/sounds/free-music-02.html00:10-00:20 
Velkommen Velkommen til ”digital jura” en podcast om digital jura med fokus på skjult reklame §6 stk. 4 i markedsføringsloven af markedsføringsøkonomen Nanna Faxlev.00:20-00:30NF
Indhold (trendsene – dit reelle indhold)                * Influencer marketing er ikke længere et hobbyprojekt, men big business. 
* virtuelle influencere havde 83% år til år vækst (2019)
* kæmpe bøder blev uddelt til influencere for skjult reklame (2019)

men hvorfor? Jo ser du:

*  jo mere kompliceret virkeligheden bliver i takt med den hurtige teknologiske udvikling, der giver nye muligheder for at reklamere, jo flere krav er der til Christina Toftegaard Nielsen, som leder på området, om at følge med. Det er en udfordring. Og i juli 2017 blev der gjort et forsøg med en ny markedsføringslov.

§6, stk. 4 ”Den erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.”


og hvad betyder det for dig, det kommer jeg ind på her.

* De seneste år har mange influencere stillet spørgsmålstegn til markedsføringsloven, da det ikke har været klart og tydeligt hvad, hvor og hvordan de markedsførte sig korrekt. Om gaver eller betaling havde samme regulering mv.
* Mange influencere er kommet efter det, og mange følger lovgivningen korrekt, også efter store bøder er blevet uddelt blandt deres kollegaer. Dog er der stadig mange influencere der endnu ikke overholder reglerne, og det er afgjort af at alle kan blive influencere også unge der endnu ikke er uddannede og dermed ikke sætter sig ind i loven af sig selv.

Christina Toftegaard Nielsen gør en indsats for at unge og nye samt nuværende influencere reklamere korrekt på de sociale medier.

MEN også virksomhederne har et ansvar her. De virksomheder der arbejder med influencere i deres markedsføring skal være opmærksomme på at influenceren overholder reglerne for skjult reklame, for de har nemlig et delt ansvar.
* Her anbefaler Christina Toftegaard Nielsen, at virksomheden laver en kontrakt med den pågældende influencer, hvori det aftales hvordan deres virksomhedsprodukter omtales korrekt efter loven. På denne måde undgår virksomhederne at blive politianmeldt og eventuelt få en bøde, samtidigt med at de hjælper influenceren med at undgå samme situation.


Vigtigt, at du har læst om markedsføringsloven før du som virksomhed bevæger dig ud i at arbejde med influencere i din markedsføring.
00:30-04:30NF
Opfordringer
/CTA
Jeg har lagt et link til en artikel som jeg synes uddyber markedsføringsloven og konkretiserer hvordan du undgår skjult reklame når du arbejder med influencere i din markedsføring. link

Næste gang skal vi snakke om …
Lyt til 2. afsnit, hvor jeg hjælper dig igennem 5 steps til at sikre du markedsfører lovligt på dine sociale medier.
– Stjerne-rate
– Abonner

04:30-04:50

NF
Outro-lyd  https://www.pacdv.com/sounds/free-music-02.html04:50-05:00 

Du kan se videoteaseren til podcasten samt lytte til den endelige podcast her.