Refleksion – Make Influence

Denne refleksion er på baggrund af et oplæg afholdt d. 26/11-2020 af Rasmus Bruus Larsen og Astrid Dam Schiøller fra virksomheden Make Influence. Kort fortalt er Make Influence ligesom tinder, bare for influencere og virksomheder. Se mere på deres hjemmeside: makeinfluence.com.

Oplægget blev afholdt i forbindelse med et forløb om influencer marketing.

Refleksion – Make Influence

Først og fremmest et relevant og professionelt oplæg, der satte fokus på influencer marketing som marketingkanal, betydningen af antal følgere vs. eksponeringen hos influencere samt hvor man kan anvende influencer marketing i kunderejsen.

Inden oplægget så jeg influencer marketing, som noget man anvendte på Instagram, hvilket ikke er forkert, men det er også meget mere end det. Faktisk er influencer marketing sporet tilbage til at være den ældste marketing kanal anvendt kommercielt. Kernen er at vi lytter til hvad andre siger, og engang startede det såvel med at man lyttede til kongen og hans budskaber.
I dag lytter vi som forbrugere til influencere, jeg gør det helt sikkert også selv, selvom man til hverdag ikke mærker at man bliver påvirket af budskaber, meninger og markedsføring.

Med tiden synes jeg personligt at influencer er blevet et mere negativt ladet ord/kalde navn. Anskaffelse af fake følgere, reklame-dominerede profiler og en kæmpe diskussion om influencerens ansvar over for unge følgere dominerer området for influencer marketing – i mine øjne. Underbevidst ser og lytter jeg alligevel med hos nogle af de store influencere i Danmark, såvel som i udlandet, som jeg kan identificere mig med eller ting/situationer i mit liv med. Det hænder da også, at jeg benytter mig af nogle af de kampagner, anbefalinger eller andet kommercielt influencere eksponerer mig for. Så det virker jo.

Hos Make Influence er influencere betalt på baggrund af deres performance (klik, salg, eksponeringer mv.). Vi fik lov at komme med om bag kulissen, og se tal for influencere og virksomheders omsætning, følgere og eksponeringer. Min første tanke var, at influencere med det største antal følgere også havde den største omsætning. Det viste sig, at jeg tog helt fejl. Eksponeringen er kernen her og antal følgere er rent ud og sagt ligegyldige, for hvis eksponeringsraten er høj selvom du har et mindre antal følgere, er du guld for virksomhederne.

Noget andet virkelig interessant jeg tager med fra oplægget er at influencer marketing sjældent kan fungere alene, ligesom de andre marketing kanaler. Det er simpelthen for dyrt.
I forhold til kunderejsen, forestillede jeg mig, at man anvendte influencer marketing i “awareness” eller “interest” stadierne for at få den største impact. Igen tog jeg fejl, og lærte at man kan bruge influencer marketing i hele kunderejsen. fx Brandingkampagne når et helt nyt produkt skal lanceres, eller affiliate marketing hvis produktet er kendt osv.
Make Influence fortalte at man typisk starter med influencer marketing og så samler (leads) op med “alle” de andre kanaler (de pågældende kanaler en virksomhed nu engang befinder sig på).

Alt i alt har dette oplæg været med til at opdatere min værktøjskasse, udvide min horisont og givet mig et helt nyt syn på influencer marketing. Oplægget ligger helt klart i top tre over de bedste oplæg jeg har deltaget i, og jeg håber kun at Make Influence vil fortsætte med at dele deres viden med marketinginteresserede og herunder studerende inden for området som mig.


Se også mit udarbejdede blogopslag.