SEM

SEM (Search Engine Marketing)
Annoncerings-opgave

Denne digitale annonce er udarbejdet i Google AdWords, som et eksempel på hvad virksomheden b-spis kunne lave (uden igangsættelse).

Kort beskrivelse af målgruppe:

B-spis primære målgruppe er voksne par i alderen 50-55 år, der ikke længere har børn boende hjemme. De er madentusiaster og de er ikke prisfølsomme, da maden kommer i første række. De ønsker at støtte lokalt hvis muligt, men findes der ikke restauranter med det ønskede niveau (højt) inden for mad kører de udenbys. Besøg på restauranter med højt niveau inden for mad, vil for målgruppen typisk være i weekender og ferie, hvor de kan tage sig god tid til at nye oplevelsen. Udover maden vægter det tilhørende vinkort også højt hos målgruppen, og det skal gerne være det bedste af det bedste når de nu er afsted.

Hvor befinder de sig i brugerrejsen?

Antageligt vil madentusiasterne (målgruppen) søge nye steder, hvor de kan få nye smagsoplevelser. Ikke ensbetydende med at de ikke kommer igen det samme sted, menukortene skifter jo med tiden, men at de bestræber sig på at prøve noget forskelligt.

Derfor er her valgt Google som kanal, hvor der skal annonce, idet målgruppen antageligt vil søge efter nye gourmet steder her. I forhold til brugerrejsen er målgruppen i overvejelsesfasen, hvor de aktivt søger på Google efter nye gourmetsteder, hvor de kan indløse deres erkendte behov for madoplevelser/gourmetoplevelser.

Fordelene ved Google AdWords er, at virksomheden straks kan komme til tops i Google placeringerne, og specificeret til at vises over for dem der har interesse. Samtidigt betaler man kun for antal klik, som forhåbentligt bliver nye kunder.  Og ikke at forglemme er det målbar annoncering.

Den fiktive annonce:

Her er taget udgangspunkt i et søgeord fra SEO-opgaven.

Udvalgt søgeord = ”Gourmet Restaurant Sjælland”

I udarbejdelsen, har jeg også forsøgt at inkorporere søgeordene:

  • ”Gourmet restaurant Næstved”
  • ”3-retters menu ud af huset”

Formålet med min annonce er: ”Mere trafik til websitet”, herunder at få de rigtige mennesker til at besøge websitet.

KPI’er med annoncen kunne lyde således:

  • 10% mere trafik til websitet
  • 4 bordreservationer mere om ugen
  • 8% flere nyhedsbrevstilmeldinger

Annoncen er henholdsvis vist i computerformat og mobilformat:

b-spis annonce vist i computerformat
b-spis annonce vist i mobilformat

Annonce settings:

b-spis indstillinger/settings til annonce