Sociale medier

OBS: denne opgave er lavet i undervisningssammenhæng.

Dette er en analyse af virksomheden Barberklingen.dk‘s nuværende brug af sociale medier fra et “konsulent-perspektiv” præsenteret i et PowerPoint nedenfor.

Kan du ikke se PowerPointen, er teksten fra hvert slide gengivet nedenfor.

Slide 1: Forside

Overskrift: Barberklingen

Gruppe: Nanna & Mads

Slide 2: Status på “Barberklingen.dk’s” anvendelse af SoMe

Kanal/MedieAntal følgereAktivitet
Facebook37.000 følgereCa. 3-6 opslag pr. mdr.
Instagram2.292 følgereCa. 3-4 opslag pr. mdr. og
minimums aktivitet på
“stories”
LinkedIn317 følgereI alt 7 indlæg som er 4 år gamle
Youtube36 abonnenterKun oploadet 9 videoer

Slide 3: Eks. på Barberklingens aktivitet

Billeder som understøtter slide 2.

Slide 4: S.M.A.R.T. mål

  • Specifikt
  • Målbart
  • (Archievable) Opnåeligt
  • Relevant
  • Tidsbestemt

Overordnet mål: “Vi vil gerne have Barberklingens Instagam-følgerskare til at stige med 2000 følgere i 2021, altså en fordobling.”

KPI 1: “Øge aktiviteten af Instagrama “Stories” med 5 pr. uge.”

KPI 2: “Øge aktiviteten af Instagram posts med 2 om ugen, mere målrettet kvinde-segmentet.”

Slide 5: Målgruppe

  • Mænd og kvinder i alderen 20-30 år.
  • Indkomst i den lavere ende –> koncept udsprunget af kamp mod høje priser.
  • Brugere som ønsker noget billigt, men stadig til en god kvalitet, fx studerende.
  • Arbejdssituation: studerende, sabbatår, fuldtidsarbejde/deltidsarbejde (uden uddannelse).

Særligt den kvindelige del af målgruppen er interessant – Strategi, Instagram

Slide 6: Persona

Lina er 25, og studerer til Finansøkonom i KBH. Hun bor sammen med sin kæreste i en 2-værelses lejlighed, og elsker at gå i kjole.

Ligesom 40% af den danske befolkning har Lina en Instagram-profil. Det er hendes fortrukne medie, ud af de 6 profiler hun har på sociale medier, dog kigger hun mere på andres historier end hun selv laver dem på Instagram.

Hun stammer Radikale Venstre, og ser det derfor som et stort plus, hvis et produkt er produceret i EU. (svensk stål)

Slide 7: Kanalstrategi

“Vi vil bruge Instagram til at interagerer med deres brugere for at opnå bedre relationsmarkedsføring, for at understøtte vores overordnede mål om at få flere følgere til og dermed interaktion med dem.”

Slide 8: Ét forslag til content til Instagram

Video-opslag (video bliver rangeret højere):

Iscenesætte sig selv som eksperter. (fortalt af kvindelig medarbejder)

Informere om, hvordan man barberer bedst muligt.

  • Temperaturen på vandet i badet?
  • Dosering af gel? (bonus: fremviser produkt)
  • Med eller mod hårene?
  • Hvor meget skal man skrabe på samme område?
  • Fordelene ved aloe vera på bladet? (som Barberklingen har)
  • Efterbehandling?

Læs også opgaven om “digital strategi“, som tager udgangspunkt i online virksomheden NA-KD.com.


Opgaven er udarbejdet på baggrund af rapporten “Sociale Medier 2020 – brug, indhold og relationer”. Du kan læse hele rapporten lige HER.